Første møte handlet om å bygge relasjoner og utforske følelser. Barna har blant annet spilt memory, intervjuet hverandre, tegnet selvportrett av hvordan de har det i dag og laget statistikk over førskolegruppens følelser. Det ble både glade løver, sinte krokodiller og trøtte T-rex’er – og mange fine samtaler om hvordan vi har det.
Dette er starten på et tett samarbeid mellom barnehagene, skolen og AKS for å sikre en trygg, leken og god overgang til skolestart. Vi gleder oss til mange flere besøk og gode møter gjennom året!
Generelt om Haugenstuas arbeid med overgangen barnehage–AKS–skole
Samarbeidet følger Oslostandarden for overgang barnehage–skole–AKS, som legger vekt på trygghet, relasjon og kontinuitet:
- Hospitering og samarbeid: Barnehager, skole og AKS skal besøke hverandre for å se og lære av hverandres pedagogiske arbeid.
- Lek og kreativitet videreføres: Skolen og AKS skal være en naturlig fortsettelse av barnehagen, med plass til lek, utforsking og barns egne initiativ.
- Trygghet og relasjoner: Gode relasjoner mellom barn og voksne er grunnlaget for en god skolestart.
- Felles møteplasser: Alle barn og foresatte skal få møte skolen og AKS gjennom:
- Bli-kjent-dag
- Besøksdag med barnehagen
- Førskoledag
- Første skoledag
Målet er at barna skal glede seg til skolestart, kjenne igjen både voksne og omgivelser – og oppleve at barnehagen, AKS og skolen henger naturlig sammen.