Tine Aamodt

Tine Aamodt, f. 1969
Vindu  Vindue  Fenster  Ablak  Finestra نافذة  Fenétre  Window, 2016
Lascaux studiofarger, interiørveggmaling, akrylmalemiddel, finerplater
Varierende størrelser

Ordet vindu kommer av vind-øye: Opprinnelig en åpning i bygninger for å slippe luft inn og ut.

Vindu, i overført betydning, kan bety noe som gjør det mulig å se eller lære om en situasjon eller opplevelse som er forskjellig fra din egen. Det kan også bety en sjanse til å se noe som vanligvis ikke er synlig. En nokså ny betydning av vindu er at det blir brukt om ’tidsrom da noe kan skje; ledig tid’. Man kan skape et tidsvindu.

Et eksempel på bruk i fagspråk finnes i geologi, der et vindu er et avgrenset område hvor dypereliggende berggrunn kommer til syne fordi lagene på toppen er tæret bort. I et grunnfjellsvindu er grunnfjellet blottlagt.

Tittelen er Vindu på alle offisielle språk i de landene som ligger på samme lengdegrad som Haugenstua.

Vindusflater og andre arkitektoniske elementer fra det nye bygget, den gamle skolen samt Stig skole, er flettet i hverandre og danner nye romlige sammenhenger. Noen flater blir materialisert, mens andre blir tomrom. Vinduer er jo også både noe konkret og et tomrom eller en åpning man kan se verden gjennom. Enkelte flater eser ut i tykkelse, og forandrer karakter fra todimensjonal overflate til tredimensjonal form.

TEKNISK OM VERKET:

Veggmaleri malt med Lascaux studiofarger og interiørveggmaling, Lady 10 glans N0005 og Lascaux akrylmalemiddel. Relieffene er laget av finerplater.

Tine Aamodt