Lello og Arnell

LELLO//ARNELL
Jørgen Craig Lello & Tobias Arnell (f. 1978)
Illuminated, 2016
Speil, pulverlakkert stål og aluminium
400cm x 400cm

ILLUMINATED er utformet for å formidle tanker rundt elevenes læresituasjon og skolen som en formidler av nye måter å se verden på.

Et av de mest grunnleggende temaene i vårt kunstneriske arbeid er Verdensbildet, som en bred definisjon på hvordan vi oppfatter virkeligheten. Slik vi har arbeidet med dette begrepet, er et verdensbilde noe som er i en vedvarende tilstand av bevegelse. Denne bevegelsen handler like gjerne om subjektet (den som ser) som objektet (det som blir sett); altså endrer verden seg samtidig som øynene som ser den forandrer seg.

Via våre speilarbeider blir verdensbildet gransket. Utgangspunktet er forholdet til den som ser på, dvs betrakteren. Det er betrakterens speiling i motivet som løses opp og modelleres på nytt. I arbeidet med verket på skolen har det vært sammenhenger rundt Haugenstua skole som har vært målet. I motsetning til å løse opp, har vi her vært opptatt av å lage nye figurasjoner, eller nye former.

Verket fører betrakteren inn i en visuell «samtale» med skolen og med arkitekturen. Dette skjer optisk; gjennom skulpturens speiling, men også gjennom ideen om at skolen tilbyr elevene nye perspektiver, eller nye måter å se verden på. Skolen hjelper sine elever i å få øye på verdensanskuelser, ideer og kunnskap som de i utgangspunktet ikke umiddelbart har tilgang til.

TEKNISK OM VERKET

38 vinklede, irregulære speil danner til sammen en sirkel. Speilene er limt på opphengselementer av pulverlakkert stål. Bakgrunnen er av pulverlakkert aluminium. Speilet er 4mm tykt og med mattslipt kant. Speilene er festet med nylonplugger og messinganker. Verket er montert fra bunn til topp, ettersom nøkkelhullopphenget krever at hvert element føres inn på skruene og deretter skyves ned for å låses.