Forskerdager på AKS

Forskerfabrikken høstferien

Feriene er dager alle på AKS ser frem til. Da har vi mulighet til å fordype oss og dykke inn i emner vi er nysgjerrige på.

Temaet for høstens eksperiment var kjemi og fysikk, og vi utførte flere forsøk, blant annet:

• Innledende fyrstikk-kurs med bevisstgjøring rundt brann-trekanten.
  • Fremkalle blad-avtrykk. Ved hjelp av sollys, vann og fotopapir prøvde vi oss frem på å kalle frem avtrykket til blader vi fant ute. Vi erfarte at jo lenger eksponeringstid vi hadde, jo større kontraster fikk vi på avtrykkene.
  • Stigende vann, der man skal skape en kjemisk reaksjon som gjør at vannet stiger ved hjelp av gasser og lufttrykk.
  • Ballongsmell med sitron – likt løser likt. Her fikk vi lære om at sitronstoff har det samme stoffet som er i gummi, og når disse stoffene møtes går de i oppløsning – og ballongen sprekker!
  • Ballongen som ikke sprekker av varme – elevene prøvde å sprekke en ballong over varme med vann inni seg. Da erfarte elevene at ballongen ikke sprakk, nettopp fordi varmen ble overført til vannet og ikke gummien i ballongen.

Alle barna har også utarbeidet forskerrapporter der de har evaulert forsøkene, kommet med hypoteser og hva de har erfart. Vi gleder oss til neste gang!